Sampling tutorial

Vragen over audio hard- of software? Nieuwe dingen gezien? Van plan om zelf op te nemen en hulp nodig? Dit is the place to be.
Plaats reactie
D-Tagz
Site Admin
Berichten: 1813
Lid geworden op: 08-06-2010 09:07

Sampling tutorial

Bericht door D-Tagz » 14-10-2011 18:51

Vanwege een vraag die ik via PB heb gekregen besloot ik een tutorial te maken over samplen. Het kan zijn dat het nogal omslachtig is voor de meer doorgewinterde samplers, maar zo doe ik het iig :P

Allereerst: Ik heb dit gedaan in FL9, als je een andere versie hebt kan het anders zijn. We slaan het opstarten even over, want dat is logisch :P

Afbeelding
Klik met de rechtermuisknop op Snare (of wat anders, ik koos snare, omdat die onderaan stond)
Ga dan met de cursor naar Insert (of Replace als je de snare wilt vervangen)
Zoek dan de Sampler op en klik die aan.

Afbeelding

Als het goed is, komt er dan een vakje bij met Sampler,
En dit vakje, voor de properties en het inladen van een sample

Afbeelding

klik op het mapje om een mp3 te zoeken (een ander bestandstype mag natuurlijk ook :P)
dit vakje stond eerst leeg, maar daar staat nu de waveform van jouw mp3 in. Klik er met de linkermuisknop op om het liedje te horen (preview)

Afbeelding

klik met de rechtermuisknop op je waveform en kies Edit

Afbeelding

Je zal dit scherm zien. Hier kan je je waveform aanpassen. Het is de bedoeling dat je een soepel lopende loop krijgt.
zorg dat dit "lampje" brandt, anders kan je geen selectie maken. En het klopt, bij mij brandde hij niet. Ik kwam er ook pas achter NADAT ik de screenshot maakte :P
Het vergrootglasje zoomt in, zodat je makkelijker en preciezer kunt selecteren. Maar dat kan ook met het scrollwiel van je muis.


Uiteraard beschrijven de gekleurde teksten wat te doen bij welke gekleurde cirkel.

Als je die soepel lopende loop hebt, kan je hem editen (pitchen enzo) en bewaren als een wav file, en dat is dan je sample. Als voorbeeld heb ik dit even snel gemaakt:

http://www.zshare.net/audio/9483982561056c09/

Onthou: Dit is unedited, en snelsnel gedaan, dus hij loopt niet soepel. Vragen/opmerkingen kan je in dit topic stellen.
D-Tagz schreef:Want als een grap niet grappig is, hoe kan een grap dan een grap zijn?
Slim-Shady.nl's Johan Cruijff, maar da's logisch. *slurp*

BBPin: 26C94EBB

✯✯✯

tommmy-c
Superman
Berichten: 1245
Lid geworden op: 04-01-2011 17:19

Bericht door tommmy-c » 14-10-2011 19:07

wat doet dat groene rondje op de laatste screenshot?

D-Tagz
Site Admin
Berichten: 1813
Lid geworden op: 08-06-2010 09:07

Bericht door D-Tagz » 14-10-2011 19:12

tommmy-c schreef:wat doet dat groene rondje op de laatste screenshot?
Ah ja, die vergat ik. Die zoomt in, zodat je makkelijker en preciezer kunt selecteren :) Maar dat kan ook met het scrollwiel van je muis.

Aangepast, tnx!
D-Tagz schreef:Want als een grap niet grappig is, hoe kan een grap dan een grap zijn?
Slim-Shady.nl's Johan Cruijff, maar da's logisch. *slurp*

BBPin: 26C94EBB

✯✯✯

tommmy-c
Superman
Berichten: 1245
Lid geworden op: 04-01-2011 17:19

Bericht door tommmy-c » 14-10-2011 20:15

dankje, ik ga er de komende vakantie ff mee kloten, ik heb de discography van the doors al gedownload :lol:

D-Tagz
Site Admin
Berichten: 1813
Lid geworden op: 08-06-2010 09:07

Bericht door D-Tagz » 14-10-2011 22:53

tommmy-c schreef:dankje, ik ga er de komende vakantie ff mee kloten, ik heb de discography van the doors al gedownload :lol:
Coldplay is ook heel samplebaar ;)
D-Tagz schreef:Want als een grap niet grappig is, hoe kan een grap dan een grap zijn?
Slim-Shady.nl's Johan Cruijff, maar da's logisch. *slurp*

BBPin: 26C94EBB

✯✯✯

Plaats reactie